- Kesahan Kandungan
- Kesahan Semasa
- Kesahan Ramalan
- Kesahan Berkaitan Kriteria
- Kesahan Konstruk
- Kesahan Muka
- Merujuk kepada objektif pengajaran yang jelas dan bahan-bahan pengajaran atau bidang pengjaran.
- Item ujian merangkumi kandungan ujian yang hendak diukur.
2.Kesahan Semasa
- Hubungkait antara skor dengan kumpulan pelajar berdasarkan kriteria tertentu.
- Ditadbir pada masa yang sama atau dalam jangka masa yang pendek.
- Skor ujian peperiksaan akhir tahun bagi sampel pelajar dibandingkan dengan jangkauan guru tentang kebolehan pelajar, misalnya matematik dalam peperiksaan SPM.
3.Kesahan Ramalan
-Ditentukan dengan menilai setepat mana ramalan yang dibuat (menggunakan instrumen) masa kini dapat disahkan daripada maklumat yang dikumpulkan pada masa hadapan.
4.Kesahan Berkaitan Kriteria
-Perbezaan antara kesahan semasa dengan kesahan ramalan bergantung kepada prosedur pentadbir ujian.
5.Kesahan Konstruk
-Sejauh mana sesuatu ujian dapat mengukur konstruk hipotetikal berkenaan dengan sifat semula jadi dan tingkah laku manusia, misalnya kecerdasan, kreativiti dan ketidaktentuan perasaan
6.Kesahan Muka
-Satu peringkat dimana ujian dilihat mengukur apa yang sepatutnya diukur.
No comments:
Post a Comment