Monday, 14 March 2011

Jenis-jenis Kesahan

  • Kesahan Kandungan 
  • Kesahan Semasa
  • Kesahan Ramalan
  • Kesahan Berkaitan Kriteria
  • Kesahan Konstruk
  • Kesahan Muka
1.Kesahan Kandungan

- Merujuk kepada objektif pengajaran yang jelas dan bahan-bahan pengajaran atau bidang pengjaran.
- Item ujian merangkumi kandungan ujian yang hendak diukur.

2.Kesahan Semasa
- Hubungkait antara skor dengan kumpulan pelajar berdasarkan kriteria tertentu.
- Ditadbir pada masa yang sama atau dalam jangka masa yang pendek.
- Skor ujian peperiksaan akhir tahun bagi sampel pelajar dibandingkan dengan jangkauan guru tentang kebolehan pelajar, misalnya matematik dalam peperiksaan SPM.

3.Kesahan Ramalan
-Ditentukan dengan menilai setepat mana ramalan yang dibuat (menggunakan instrumen) masa kini dapat disahkan daripada maklumat yang dikumpulkan pada masa hadapan.

4.Kesahan Berkaitan Kriteria
-Perbezaan antara kesahan semasa dengan kesahan ramalan bergantung kepada prosedur pentadbir ujian.

5.Kesahan Konstruk
-Sejauh mana sesuatu ujian dapat mengukur konstruk hipotetikal berkenaan dengan sifat semula jadi dan tingkah laku manusia, misalnya kecerdasan, kreativiti dan ketidaktentuan perasaan

6.Kesahan Muka
-Satu peringkat dimana ujian dilihat mengukur apa yang sepatutnya diukur.

No comments:

Post a Comment